tisdag 8 november 2011

Kalas kalas

I går (måndag) fyllde vårt lilla busfrö 2 år. Tänk vad tiden går fort. Känns som om det var nyss vi kom hem från BB. Vi firade hennes 2 års-dag med släkten i söndags och det blev kaffe och kaka samt en tårta. Nu är det så att M har sedan en tid tillbaka varit helt inne på ett av sina favorit djur i djungeln och det är apor. Så här hemma är det apa hit och apa dit som gäller för tillfället. Därför tänkte jag att hon skulle få en tårta med en apa på sitt kalas. Satte mig ner och surfade runt på nätet för att hitta lite inspiration och gud så många fina tårtor det finns som folk gör. Man blir ju helt frälst. Hittade dock en bra bild på Nicke Nyfiken tillslut som jag skrev ut och började att träna på att rita honom. Det bästa med den bilden som jag hittade var att det var en sk. lär dig rita mall och det var steg för steg hur man ritade honom. Tränade att rita på vanligt papper för att få in den rätta tekniken. Satt länge och funderade om jag skulle ha med kroppen också eller bara ansiktet, men efter att ha bakat tårtbottnarna så såg jag att det bara var ansiktet som skulle få plats. Ritade sedan Nicke Nyfiken med hjälp av en tandpetare i det tunna lager grädde som jag lagt ut på tårtan. Fyllde sedan i konturerna med glasyr som jag färgat svart. Det bruna på ansiktet är grädde som jag har färgat med kakao pulver för att få lite nyansskillnad mellan ansiktet och huvudet. Sedan skrev jag hennes namn med röd icing och spritsade runt tårtan med grädde som jag sedan dekorerade med den röda icingen. Mycket god tårta och M gillade verkligen bilden på apan. Det första hon sa när hon såg tårtan var "apa, apa" och var jätte lycklig. Mitt hjärta bara smälte när jag såg hur glad hon blev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...